donderdag 18 maart 2021

Doelen stellen, deel 2!

 Doelen stellen.

Ik heb al een keer een blog geschreven over doelen stellen. En een andere blog daarover. Deze blog gaat daar iets verder in door. 

Doelen stellen is het proces van het selecteren van dingen die je wilt bereiken, een of meerdere dingen die je bewust nastreeft.

Doelen stellen kan gekoppeld worden aan verschillende situaties; op persoonlijk vlak, gezin/familie, vrienden, financieel, werk, maatschappelijk, enzovoorts.

Het stellen van een helder en realistisch doel geeft richting: het maakt inzichtelijk wat er nodig is en wat er wanneer moet gebeuren om de doelstelling te halen. De aandacht wordt bewust gericht op wat je wilt bereiken. Dat zorgt voor focus en het motiveert om door te gaan, ook als het even tegenzit.

Motivatie, het waarvoor en waardoor, kan vanuit jezelf komen. Dit heet intrinsieke motivatie. Deze vorm van motivatie gaat over je eigen drijfveren en begint meestal met een droom (doel). Extrinsieke motivatie wil zeggen dat de beloning van wat je doet de drijfveer is: geld verdienen, waardering krijgen van anderen of meer aanzien krijgen. Als dingen van buitenaf komen, een hoger doel dienen of opgelegd worden, is er vaak sprake van extrinsieke motivatie.

Het uitspreken van je doel kan extra motiverend werken. Op die manier doe je als het ware een belofte aan jezelf en weten ook anderen wat jou bezig houdt. Zo kunnen anderen jou eventueel ondersteunen en helpen bij het behalen van je doel. De weg naar het behalen van het doel kan al een uitdaging op zich zijn, jij hebt de controle. Het uitzicht op het behalen van het doel kan het doorzettingsvermogen en het zelfvertrouwen vergroten en zo prestatieverhogend werken.

Doelen kunnen worden gericht op tijd en op inhoud. Door regelmatig de (tussen)doelen te vergelijken met de geleverde prestaties, kan objectief worden bekeken of er vorderingen zijn gemaakt. Ook kan het nuttig zijn om te kijken of er veranderingen zijn in de situatie. Om deze redenen kan het handig zijn om je doelen bij te stellen. 

Verschillende doelen;

Tijdsdoelen:

*    droomdoel,

*    lange termijn doel,

*    middellange termijn doel,

*    korte termijn doel,

*    dag-doel.

Inhoudsdoelen:

*    Wat: -Resultaatdoel: gericht op het resultaat, op de vergelijking met anderen.

               -Prestatiedoel: gericht op het verbeteren van je eigen prestaties.

*    Hoe:  Procesdoel: gericht op de uitvoering van een bepaald doel.


Op het stellen van prestatiedoelen ( beter willen worden) en procesdoelen (je richten op de procedure) heb je zelf de meeste invloed. Je bent voor slagen of falen namelijk niet of nauwelijks afhankelijk van een ander. De stressbeleving bij het stellen van deze doelen zal daarom lager zijn dan bij het stellen van resultaatdoelen. Bij resultaatdoelen (bijvoorbeeld willen winnen) ben je voor de succesbeleving ook afhankelijk van de prestatie van de ander in vergelijking tot je eigen prestatie. Het feit dat de invloed niet volledig bij jou ligt, maar deels bij de ander, kan behoorlijk stressvol zijn.

Belangrijk bij het stellen van doelen is dat je voor jezelf vaststelt wat je werkelijke doel is: je onderliggende waarde. Er is altijd een doel achter het doel. Anders gezegd: het doel dient een hoger doel. Hierbij kan je jezelf de volgende vraag stellen: Als ik mijn doel haal, wat levert het mij dan op? 

Als het werkelijke doel helder is, dan is het voor de haalbaarheid zaak dat dit doel effectief gesteld wordt. Hiervoor zijn verschillende bruikbare methoden, zoals bijvoorbeeld:


SMART:

S = Specifiek

M = Meetbaar

A = Acceptabel of afgesproken

R = Realistisch

T = Tijdgebonden


Doel-Aanpak-Analyse:

*    Wat is het doel?

*    Wat zijn de risico`s?

*    Mag het?

*    Kan het?

*    Hoe moet het?

Probeer maar eens je doelen te halen via deze 2 methodes. Als je een doel hebt, maak het smart of doe de doel-aanpak-analyse. En ontdek welke het beste bij jou past. Beide zijn wetenschappelijk bewezen en worden gebruikt op universiteiten, hoge scholen en in het bedrijfsleven. Hier worden hele cursussen aan gewijd. Maar moeilijk is het niet. Je moet het gewoon doen. Neem een doel die je hebt en maak het smart of gooi de doel-aanpak-analyse eroverheen. Als je meer je doelen haalt, dan wordt je daar positiever van!

Succes!









Geen opmerkingen:

Een reactie posten